Hoe werkt linkbuilding?

Er zijn ondenkbaar veel factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website, maar linkbuilding is daarvan toch wel de bekendste. Het klinkt best simpel, want hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe beter toch? Helaas gaat het er in de praktijk wel wat anders aan toe. Google is namelijk zo ontwikkeld dat hij het snel door heeft wanneer je simpelweg de links die verwijzen naar jouw website overal plaatst. Het gaat meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit van de backlinks. In deze blog leggen we uit hoe linkbuilding werkt en hoe het het beste ingezet kan worden.

Goede content is de basis

Natuurlijke links zijn de beste manier om je website bereikbaar te maken, maar hoe bereik je dat? Eigenlijk bereik je dit al wanneer relevante websites jouw website ook als relevant beschouwen. Als een van die relevante websites een link naar een pagina van jouw website op die van hun zet ben je in de goede richting. Zij zullen dit echter alleen doen als er ook daadwerkelijk nuttige informatie op jouw pagina’s te vinden is. De eerste stap die je dus kunt ondernemen is het optimaliseren van je eigen pagina’s. Zoekmachine Google hecht het meeste waarde aan deze natuurlijke links en het is dus zeker iets om naar te streven.

Wat je absoluut niet moet doen bij linkbuilding

Google is het eigenlijk niet zo eens met alle linkbuilding blogs en daarom is in 2012 de ‘penguin’ update in het leven geroepen. De update voorkomt dat er misbruik wordt gemaakt van linkbuilding en zorgt er dus voor dat het geen zin heeft als jij bijvoorbeeld maar zo pagina’s vol met links naar jouw website op een andere website plaatst. Google beoordeelt de linkbuilding blogs aan de hand van een aantal factoren en hier zijn een aantal factoren die je uit de weg moet gaan:

–             In een korte tijd teveel links toevoegen

–             Veel links om nieuwe domeinnamen

–             De weinig variatie in het linkprofiel

–             teveel links op irrelevante websites

–             Links op websites die niets met jouw website te maken hebben

–             De teksten uit je linkbuilding blogs kopiëren en plakken van andere sites

–             Links op buitenlandse websites.