Toekomst van elektrisch rijden in 2025

Dat steeds meer mensen elektrisch rijden is een feit. Dit brengt echter een aantal een problemen met zich mee. De grote vraag is dan ook, waar gaat het heen met het elektrisch rijden en is elektrisch rijden in 2025 de trend die het nu is?

Is Nederland erop voorbereid?
Grotendeels ja, echter is er een stuk waar we nog aan moeten werken. De energieverzorging is verre van voorbereid op de elektrische auto. Dit komt omdat een elektrische auto veel stroom nodig heeft om zich van a naar b te verplaatsen. Een Tesla Model 3 heeft een capaciteit van 82 kWh met een actieradius van ongeveer 580 kilometer. Dat is omgerekend een verbruik van 7,07 km per kWh bij optimale condities. Een Nederlands huishouden heeft een gemiddeld stroomverbruik per dag van 7,57 kWh.

Elektrische auto leasen
Veel mensen kiezen er nu voor om de elektrische auto te leasen. Dit komt door de onzekere restwaarde en de prijs per maand. Sinds 2020 bestaat er in Nederland voor alle elektrische auto’s een aanschafsubsidie als je privé een elektrische auto gaat leasen die tot € 4.000 kan zijn. De auto moet dan wel minimaal een actieradius van 120 kilometer hebben en de cataloguswaarde moet tussen de € 12.000 en € 45.000 zijn. Het leasecontract moet echter wel minimaal 4 jaar lopen. De restwaarde is onzeker door de snelle ontwikkeling van elektrische auto’s. Een voordeel van elektrische auto’s is echter wel dat de kosten van het onderhoud een stuk minder zijn in vergelijking met een auto met een traditionele verbrandingsmotor.

Hoe zal het er in 2025 uit zien?
Onder andere door de nieuwe subsidie zijn er in Nederland ondanks de crisis toch meer dan 70.000 elektrische voertuigen verkocht. Dit is ruim 8.000 meer dan in 2019. Als deze stijging zo door blijft gaan zullen er in 2025 ongeveer 1,8 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Er is op 29 maart een motie ingediend dat er in 2025 alleen nog maar nieuwe uitstootvrije auto’s verkocht mogen worden. Voor een groot deel is de politiek hiervoor verantwoordelijk. Financiële ondersteuning voor een uitstootvrije auto of extra belastingen op een auto met een verbrandingsmotor zal een grote invloed hierop hebben. Verder komen er veel nieuwe modellen aan zoals de BMW IX3, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 en nog veel meer.

Elektrisch of toch wat anders?
Nu is elektrisch rijden heel voor de hand liggend als je milieuvriendelijk wilt rijden. Autofabrikanten zijn ook al langer bezig met waterstof. Waterstof zou als voordeel hebben dat het duurzaam op te wekken is. Dit zou kunnen door middel van een elektrolyse het uit water gehaald kunnen worden. Een ander voordeel vergeleken met een elektrische auto is dat het tanken met een waterstofauto even lang duurt als met een benzineauto. Toyota zet al vanaf maart 2021 de tweede waterstofauto op de markt. Ook is waterstof veel beter geschikt voor vrachtwagens. Toyota werkt samen met Hino Motors aan een Fuel Cell Truck met een actieradius van circa 600 km.

Uitstootvrij rijden zal zeker de toekomst zijn en we hebben ook geen keuze. Of het in de richting gaat van elektrische auto’s of waterstof auto’s, gaan we zien.